De la începuturile internetului, omenirea a încercat atât de mult să scape de realitate. Fiecare tehnologie nouă vine cu un alt mijloc de a se scufunda în spațiul cibernetic, eliberându-se temporar de atașamentele corporale. Pe măsură ce metaversul pândește la orizontul existenței, granița dintre viața reală și lumea virtuală pare să se estompeze în fiecare zi.
Puteți numi metaversul forma supremă a realității virtuale. Dacă ați văzut vreuna din seriile Black Mirror, este la fel, dar mult mai departe. Este de fapt numele în care „meta” înseamnă dincolo și „vers” prescurtare pentru univers.
În viziunea lor, giganții tehnologici precum Facebook și Epic Games (Fortnite) văd metaversul ca pe o replică a lumii reale. Orice există în realitatea noastră își va face drum spre alternativă – aproape ca un univers paralel.
În comparație cu ceea ce au în vedere corporațiile, ideea de metavers este încă în stadiul ei primitiv. Există atât de multe implicații pentru actualizarea sa; cele care ar afecta chiar și viețile celor care aleg să nu participe.
Metaversul pare o idee bună? Să aruncăm o privire mai profundă asupra acestui concept de altă lume și a ceea ce înseamnă pentru lumea pe care o cunoaștem.
Istoria evadării
Una dintre primele forme de realitate alternativă a început cu Six Degrees. A fost prima platformă de socializare care a ajuns să câștige peste 125 de milioane de dolari. Utilizatorii pot crea pagini de profil și se pot conecta cu alții prin mesaje private. Acesta a fost momentul în care oamenii s-au scufundat pentru prima dată în anonimat și le-a plăcut.
Însă de acolo lucrurile au escaladat. Când MySpace a preluat tronul în 2003, dependența noastră de alter ego a început să se arate clar. MySpace a oferit o gamă mai largă de personalizare a profilului, pe lângă opțiunile de creare a prietenilor și de mesagerie. Oamenii și-au dat seama rapid că pot deveni oricine își doresc și cu oricine au ales.
Călătoria noastră de evadare a continuat prin cinematice și jocuri video. Titluri celebre precum Sims, Second Life și Roblox sunt unele dintre primele încercări de metaverse. În cele din urmă, au evoluat în aplicații de realitate augmentată (AR) și apoi în realitate virtuală (VR), care este cel mai apropiat lucru pe care îl avem acum de o lume digitalizată.
Ce este Metaversul?
Metaversul este un concept ambițios. În forma sa finală, ne-am uita la o reprezentare digitală a tuturor aspectelor din lumea reală, cum ar fi economia și mediul. Utilizatorii s-ar cufunda pe deplin într-un stil de viață virtual și ar putea face lucruri pe care în mod normal nu le-ar putea face niciodată în viața reală. Nu avem nevoie de nicio subtilitate pentru a vă spune care pot fi unele dintre aceste lucruri.
Există multe ramuri în stadiul actual al metaversului, inclusiv cele cu scopuri singulare, cum ar fi tranzacționarea criptomonedei și NFT-uri. Gândiți-vă la Axie Infinity sau Entropia Universe. Dacă se extind la propriile metaverse în viitor, probabil că ar exista mai multă concurență în cadrul categoriei.
Acestea fiind spuse, metaversul ar fi definit de două tipuri principale de atmosfere – condus de economie și stil de viață sandbox. Primul va susține un mediu monetar, în timp ce al doilea se adresează unei lumi virtuale fără limitări.
Într-un metavers sandbox, am putea întâlni prieteni și alte persoane în orice locație din lume. Sarcinile banale din lumea reală ar deveni mult mai convenabile într-un metavers. Lucruri precum încercarea de haine noi sau testarea conducerii unei mașini se realizează cu ușurință în confortul casei tale (sau într-o cameră futuristă VR pe care am putea-o avea până atunci.)
Facebook a anunțat deja realizarea unui metavers. Credem în mod ironic că este una dintre companiile cele mai potrivite din punct de vedere cultural să ia acest tip de inițiativă. Să recunoaștem, rețelele sociale au început toată treaba, așa că ar putea la fel de bine să o termine.
Proiectul valorează miliarde de dolari și se va învârti mecanic în jurul tehnologiei Oculus. Va prezenta o lume în stil sandbox, împreună cu toate utilitățile sociale, inclusiv întâlniri de afaceri, concerte și cumpărături. Deși hype-ul este real, Facebook a spus că ar putea dura 10 până la 15 ani pentru a începe chiar să vadă viabilitatea.
Problemele cu Metaverse
Conceptul de metavers pare o descoperire tehnologică, dar are unele probleme inerente. Credem că există două preocupări principale: descentralizarea și economia.
Descentralizare. Pentru ca un metavers adevărat să funcționeze, acesta nu poate rula pe serverele centrale. Participarea ar însemna să contribuiți cu resursele dvs. de calcul, similar minării cripto. Nimeni nu și-ar dori să fie moderat în propriile lumi. Facebook nu este tocmai cunoscut pentru angajamentul său neclintit față de confidențialitatea utilizatorilor, așa că dacă decide să-și centralizeze metaversul, ne putem doar imagina consecințele.
Economie. Economiile metaverse ar depinde probabil de criptomonede, inclusiv de cele dintr-un mediu sandbox. Acest lucru ar putea crește cererea de cripto până la suprasolicitare. Ar trebui să găsim modalități de a susține sarcini atât de grele în rețele. Acest lucru duce, de asemenea, la un consum excesiv de energie și, la rândul său, afectează metaversele în sine. Găsirea echilibrului între acești factori ar fi extrem de dificilă, cel puțin cu tehnologia pe care o avem acum.
Gânduri de închidere
Viața era mult mai simplă când Windows 95 era cel mai tare lucru pe care îl aveai. Acum, ne angajăm ore întregi din viața noastră pe internet fără măcar să ne gândim la asta. Chiar și banii noștri au devenit doar numere pe ecran.
Atâta timp cât vom continua să ne dezvoltăm tehnologia, metaversul va continua să evolueze. Fiecare pas către crearea sa ne aduce mult mai departe de realitate.
Comentarii